Velkommen til BJC's blog. Her vil vi poste løbende med forskellige og relevante indlæg til inspiration.
Øget indtjening på din eksisterende forretning?
Skrevet af Jesper Jørgensen
12-04-2019
De fleste ville nok svare ja tak til dette. Hvem vil ikke tjene flere penge uden at løbe stærkere? Ingen. Med det afklaret så er spørgsmålet om det er muligt. Svaret er ja.
I de fleste virksomheder ligger der et uforløst potentiale. Dette skyldes ikke nødvendigvis, at virksomheden er drevet dårligt. Det kan ligeså godt skyldes, at fokus og prioritering ligger andetsteds, der ikke er ressourcer nok og/eller de rette kompetencer internt.
Mange af de kunder vi kommer ud til står desværre på en ”brændende” platform. Måske har de engang haft en fornuftig indtjening, men grundet interne og/eller eksterne omstændigheder så er man havnet i en svær situation. Udfordringen er, at se nødvendigheden i at få hjælp når det går godt. Når det går mindre godt kan de være svært at overskue løsningerne og komme tilbage på sporet.
Det handler i bund og grund om, at forebygge og dette kan man bl.a. gøre ved, at optimere og udvikle virksomheden løbende. Det er netop dette vi tilbyder hos Buch-Jørgensen Consult sammen med Torsten Laursen.
Desværre oplever vi dog mange virksomheder have en holdning til det vi kan tilbyde og vi hører ofte følgende udsagn:
- Det virker ikke
- De kender os ikke
- Vi har styr på det
- Vi gør allerede en stor indsats
- Vi har ikke tid
- Det kr&ae
Virksomhedsejere skal turde fejle!
Skrevet af Jesper Jørgensen
08-03-2019
Har du styr på alle dine ”forsikringer”?
En vigtig egenskab virksomhedsejerne skal besidde er; mod. Mere præcist formuleret så skal man have modet til, at fejle. Hvis du holder dig tilbage og forsøger, at afdække alle risici så er det meget sandsynligt, at du ikke får taget de nødvendige beslutninger.
I start-up’s skal man i højere grad og på kortere tid forholde sig til mange valgmuligheder og tage mange beslutninger. Det er et virvar af mulige fejlvalg. Af denne grund (og mange andre) kræver det ekstra mod, at drive et start-up.
Grundet ingen eller meget begrænset kapital søger man ofte søger input/sparring alle mulige steder, fx hos venner, familie, tidligere kollegaer, etc. fordi man ikke har råd til rådgivning eller ansætte. Der er egentlig ikke noget forkert i søge hjælp i sin nærmeste omgangskreds. Men det er lidt farligt fordi disse input er sjældent dybdegående og dem der kommer med input kender måske ikke produktet, konceptet, branchen, etc. De har måske heller ikke en relevant erfaring eller kompetencer hvilket betyder de ikke har den rette baggrund for at byde ind. Sidst men ikke mindst så har de ikke noget ejerskab og derfor kan man ”rådgive” uden personlig konsekvens eller risiko.
Jeg anbefaler derfor alle virksomhedsejere, at etablere en bestyrelse eller et advisorybo
Motivationen ved at skabe noget
Skrevet af Jesper Jørgensen
22-02-2018
Energien, udfordringerne og motivationen man får ved, at skabe noget er fantastisk. Derfor anbefaler jeg varmt Keystones som et netværk med dybe rødder i iværksætter miljøet.
Læs mere her:
JEG HADER BUDGETTER!
Skrevet af Jesper Jørgensen
05-02-2018
Budgetter er i top tre på hadelisten hos virksomhedsejere, direktører, ledere og andre nøglepersoner. Ofte skyldes dette, at budgettet er statisk, en "tal leg" for budgettets skyld og som udelukkende anvendes af CFO'en.
Det er ærgerligt og et problem, at mange virksomheder ser således på "tal øvelsen" fordi processen rent faktisk er et vigtigt strategisk værktøj - hvis man ellers arbejder korrekt med det.
Jeg er sådan set enig - hvis budgettet udelukkende er en "tal leg" der udføres for at please bestyrelsen og ejerkredsen og hvis budgettet ikke er dynamisk så anvend kun minimal tid på budgettet. I det tilfælde kan CFO'en gøre hele budgettet klar og afstemme det med ledergruppen.
Langt de fleste budget processer jeg har været involveret i har løbet over en meget lang periode så situationen og udgangspunktet kan have ændret sig (flere gange) inden budgettet er færdigt. Budgettet er således forældet inden budget året overhovedet er startet. Desuden er min oplevelse, at tallene ofte "står alene" dvs. der er ingen direkte kobling til strategien og ofte ingen konkrete planer bag (handlingsplan). Endnu værre er det måske, at budgettet er "låst" og derfor meget hurtigt er uden værdi og i stedet bruger virksomheden tid på at udarbejde estimater ved siden af budgettet.
MEN! Jeg kan dog ikke anbefale en afskaffelse af bud
Strategisk økonomi og administration
Skrevet af Jesper Jørgensen
03-02-2018
For mange start-up's og virksomheder i krise eller vækst, der er administration og økonomi en stor udfordring i hverdagen.
Det er set mange gange, at en virksomhed med et godt produkt eller koncept ikke overlever. Der er naturligvis mange forklaringer til, at disse virksomheder lukker men min påstand er, at administration og økonomi, ofte enten tager for meget fokus eller omvendt slet ikke prioriteres. Det kan, til trods for et godt produkt, medføre at virksomheden må lukke. Balancegangen er svær men vigtig.
Både når det gælder start-up's og virksomheder med udfordringer så er det vigtigt, at investere i salg, kompetente medarbejdere og forretningsudvikling. Samtidig er det essentielt, at holde fokus på strategien og den forretningsplan der er lagt. Men hvor kommer administration og økonomi så ind? Hvornår skal der investeres i de områder?
Jeg har oplevet flere virksomheder der har ansat en bogholder og som siger; "Så er der styr på det". Men er det nok? Det er naturligvis vigtigt med en bogholder, meget enig, men er det hele løsningen? Hvad med sparring hvor salg/drift på den ene side holdes op imod økonomi/administration på den anden side? En bogholder sætter sig ikke ind i langsigtet mål, likviditets behov, optimering af indtjening, forretnings KPI'ere, etc.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl. Virksomhederne bør naturligvis og